Wednesday, December 31, 2008

Pesanan Buat Sahabat

PESANAN BUAT SAHABAT
Tiada solat yang sempurna
Tanpa jiwa yang khusyuk.
Tiada puasa yang sempurna
Tanpa mencegah diri dari perbuatan yang sia-sia..
Tiada kebaikan bagi pembaca Al-Quran
Tanpa mengambil pengajaran daripadanya..
Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu
Tanpa memiliki sifat wara’..
Tiada kebaikan mengambil teman
Tanpa saling sayang-menyayangi..
Ni’mat yang paling baik
Ialah ni’mat yang kekal dimiliki..
Doa yang paling sempurna
Ialah doa yang dilandasi
KEIKHLASAN..........

***Dipetik dari blog lain..maaf kpd empunya, sebab lupa tulis kt sini..:)

Saturday, September 13, 2008

4 Golongan Di Bulan Puasa?

Sesetengah umat Islam anggap kewajipan ketika Ramadan sekadar adat, bukan ibadat

SEPANJANG bulan ini umat Islam berpuasa pada siang hari dan memperbanyakkan amal ibadat pada malamnya. Ramai yang berpuasa sebagai ibadat dan tidak kurang yang melaksanakannya sekadar memenuhi adat kebiasaan. Ada perbezaan antara ibadat dan adat.

Allah ketika mewajibkan puasa memberitahu bahawa fardu puasa sudah diwajibkan kepada umat terdahulu. Kepentingan puasa digambarkan dengan tujuannya iaitu untuk mencapai ketakwaan, penyerahan yang menyeluruh kepada Allah dan mencegah daripada melakukan kemaksiatan.

Menghayati ibadat puasa dengan sebenar-benarnya akan membawa seseorang kepada ketakwaan. Orang berpuasa secara ibadat yakin tujuan puasa dan sentiasa berusaha memelihara puasanya. Ibadat dilakukan dengan ikhlas sudah tentu memberi kesan dalam kehidupan.

Oleh itu, ketakwaan sebagai tujuan puasa menjadikan seseorang menjauhi kejahatan dan sentiasa melakukan ketaatan. Firman Allah yang bermaksud: "Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah sangat keras seksaannya." (Surah al-Baqarah, ayat 196)

Ibn Abbas berkata, ketakwaan itu adalah taat kepada Allah dengan sebenar-benarnya dan berkata Mujahid pula, ketakwaan adalah taat dan tidak melakukan kemaksiatan, berzikir dan tidak melupakannya, bersyukur dan tidak mengkufurkan nikmatnya.

Imam al-Ghazali menyebut, ketakwaan sebagai membersihkan hati daripada dosa sehingga ia sentiasa lurus berhubungan dengan Allah. Ketakwaan kepada Allah menjadikan seseorang suka melakukan perintah-Nya dan takut terjebak dalam kemurkaan-Nya, sentiasa mensyukuri nikmat-Nya, memohon keredaan, doa dan keampunan.

Ketakwaan menambahkan ketinggian dan kemuliaan di sisi Tuhan dan manusia bersesuaian dengan firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang mulia di sisi Tuhan kamu adalah orang yang bertakwa." (Surah al-Hujurat, ayat 3)

Ramadan adalah bulan diberkati. Sesiapa yang mengetahui fadilatnya akan merebut peluang pada bulan mulia ini dengan sebaik-baiknya untuk menambahkan keimanan dan ketaatan.

Ulama Syria, Mustafa al-Siba'iyy menggambarkan empat jenis manusia dalam menghadapi Ramadan iaitu:

  • Seseorang yang tidak banyak mengetahui mengenai Ramadan. Dia beranggapan datangnya Ramadan hanya menjadi penghalang bahkan tidak ada manfaatnya. Ramadan dipandang sebagai tradisi keagamaan semata-mata yang tidak memberi kesan positif baginya. Golongan ini tidak menunaikan kewajipan berpuasa.
  • Seseorang yang hanya memandang puasa Ramadan sekadar menahan lapar dan dahaga kerana dia sangat berkeinginan untuk tidak berpuasa bahkan mengolok-olokkan orang lain yang berpuasa. Dia berpura-pura berpuasa kepada orang yang tidak mengenalinya, tetapi secara terang-terang menampakkan kepada orang yang sejalan dengannya bahawa ia tidak berpuasa.

  • Seseorang yang hanya memandang Ramadan sebagai tradisi tahunan ditandai dengan hidangan melimpah sebagai kesempatan untuk berbual kosong sehingga fajar dan tidur siang sehingga terbenam matahari. Ia menjadi seorang yang pemalas melaksanakan tugasnya.

  • Seseorang yang memandang Ramadan sebagai saranan untuk memperbaiki fungsi jiwa manusia supaya jiwanya rela berkorban, melatih bersabar dan pendidikan yang mencerminkan ketakwaan.

    Inilah empat kategori manusia menghadapi Ramadan. Tanyalah diri, di manakah kita berada. Sesiapa menyambut Ramadan sebagai cara memperbaharui keimanan, pendidikan akhlak, memperkukuhkan rohani, mereka akan mendapat manfaat.

    Setiap Muslim yang berpuasa akan meningkatkan sikap taat, mengoptimumkan usaha meningkatkan perhambaan kepada Allah, bersikap rendah hati di bawah kebesaran-Nya, berusaha mendekatkan diri kepada-Nya.

    Di samping itu, sesiapa yang memandang mengikut hawa nafsu, melakukan kezaliman, permusuhan dan saling membenci adalah kelemahan yang akan mematikan roh dan semangat untuk berpuasa.

    Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Barang siapa yang tidak meninggalkan ucapan dan perbuatan keji tidak ada ertinya bagi Allah walaupun ia meninggalkan makanan dan minuman." (Hadis riwayat Bukhari)

    Nabi SAW pernah berpesan supaya orang yang berpuasa tidak mengeluarkan kata keji dan kotor. Di samping itu, jika orang mengajak kepada pembunuhan atau perkelahian, perlu kita menyebut, "sesungguhnya saya berpuasa."

    Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Puasa adalah perisai, maka ketika di antara kamu sedang berpuasa maka hendaklah jangan melakukan tindakan keji dan menengking. Apabila ada seseorang yang mengumpat dan hendak membunuh kamu, maka katakanlah, "Aku sedang berpuasa, aku sedang berpuasa." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

    Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan ketulusan, Allah akan mengampunkan dosanya yang terdahulu." (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud).

    Keimanan akan diperoleh selagi dia tidak bercampur dengan perkara fasik dan maksiat. Sesiapa yang berpuasa pada siang dan melakukan ibadat pada malamnya, akan mendapat keampunan sepanjang waktu daripada Allah. Inilah nikmat terbesar dijanjikan Allah pada bulan mulia ini.

    Orang yang berpuasa, doanya mustajab. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tiga golongan yang mustajab doanya iaitu pemerintah yang adil, doa orang berpuasa ketika berbuka dan orang dizalimi yang tidak ada padanya dengan Allah hijab."

    Oleh itu, ketika berbuka, ingat untuk berdoa kepada Allah kerana waktu itu adalah mustajab doanya. Apabila duduk di hadapan hidangan, kamu bergembira maka itu adalah kegembiraan di dunia. Akan datang pula kegembiraan di akhirat ketika bertemu Allah kelak. Ramadan adalah bulan kegembiraan di dunia dan di akhirat.

    Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Di antara solat lima waktu, antara Jumaat hingga Jumaat lagi, antara Ramadan hinggalah Ramadan lagi itu dapat menghapuskan dosa apabila kamu menjauhi dosa besar." (Hadis riwayat Muslim)

    Penulis ialah pensyarah Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) dan felo badan bukan kerajaan, Future Global Network.

  • DIPETIK DARI BERITA HARIAN ONLINE

    Wednesday, September 10, 2008

    Link to A WebSite..

    Dipetik dr saudara Ammar Amran di Shout Out Blog PMIUSM:
    "salam.mnta kerjasam pengunjung meneliti laman web in..link ..dan kemukakan sebab n asbab untuk kita ikut@tidak"

    Link web: http://al-habib.tripod.com/bantahan/

    Saturday, August 30, 2008

    RAMADHAN PENGHULU SEGALA BULAN

    Bulan Ramadhan atau disebut bulan puasa memang dinanti-nantikan kedatangannya kerana ia dikatakan 'penghulu segala bulan'. Dalam bulan inilah semua orang Islam diwajibkan berpuasa, suatu amalan yang amat tinggi nilainya di sisi Allah swt.
    Kenapa Ramadhan dipanggil 'penghulu segala bulan'? Ini adalah kerana dalam bulan ini Allah menurunkan al-Quran kepada Nabi Muhammad saw. Di samping itu dalam bulan Ramadhan ada satu malam yang digelar 'Lailatul-Qadr'. Malam ini mempunyai kelebihan yang menyamai amalan 1000 bulan (83 tahun) malahan lebih lagi. Ini bermakna hanya beramal satu ibadat diberikan pahala seolah-olah mengerjakan ibadat itu selama 83 tahun.
    Nabi Muhammad ada menjelaskan "Permulaan Ramadhan adalah rahmat, pertengahannya pengampunan manakala akhir Ramadhan merupakan pelepasan dari seksa neraka." Betapa besar rahmat Allah diberikan kepada umat Nabi Muhammad saw. Meskipun berusia pendek namun ganjaran pahala yang diberikan seolah-olah menjadikan usia kita lebih panjang.
    Rejab, Sy'aban dan Ramadhan adalah gandingan bulan yang mulia. Rejab dikatakan bulan milik Allah, Sya'ban milik Nabi Muhammad dan Ramadhan bulan bagi umat Muhammad. Ini bermakna bulan Ramadhan yang sedang kita lalui sekarang ini adalah bulan paling istimewa bagi kita umat Nabi Muhammad. Oleh sebab itu gembira menyambut ketibaan Ramadhan sahaja (belum berpuasa lagi) Allah mengharamkan kita dari api neraka. Malang bagi sebahagian daripada kita terlalu gembira menyambut kedatangan awal tahun 1998 sehingga bersekang mata menunggu beramai-ramai ketibaan 1 Januari - 12.00 tengahmalam dengan sukaria tetapi dengan Ramadhan tidak pula disambut begitu rupa. Neraca apakah penilaian yang kita gunakan?
    Sepanjang Ramadhan kita berpuasa, menahan anggota dari melakukan perkara yang membatal atau mencederakan puasa. Setiap saat dipermudahkan untuk melakukan ketaatan kepada Allah. Pendek kata kita boleh mendapat pahala sepanjang masa dalam Ramadhan. Ini tidak dapat dilakukan pada bulan-bulan lain dan dalam ibadat-ibadat lain.
    Begitu hebatnya tawaran dan anugerah Allah sehinggakan Malaikat Jibril menerangkan kepada Baginda saw bahawa orang yang tidak memperolehi pengampunan dalam bulan ini adalah orang yang betul-betul celaka dan malang. Mudah-mudahan kita semua tidak termasuk di dalam golongan yang tidak mendapat rahmat Allah di bulan Ramadhan ini.
    Jibril mengatakan demikian lantaran amat mudah sekali mendapatkan keampunan Allah dalam bulan ini. Hal ini tidak berlaku dalam bulan-bulan lain. Mereka yang terlalu engkar dan melawan Allah sahaja yang terkecuali dari mendapat keampunan. Pintu kerahmatan ditutup baginya.
    Sama-samalah kita memohon keampunan ke hadrat Allah swt sempena Ramadhan tahun 1418 ini semoga kita memperolehi keselamatan di dunia dan kesejahteraan di akhirat. Amin. Kita belum pasti akan bertemu dengan Ramadhan tahun 1419. Oleh itu, beribadatlah sebanyak mungkin dengan melakukan segala ketaatan seperti membaca al-Quran, bersedekah dan sebagainya di samping mengelakkan diri dari melakukan perkara yang dilarang oleh Allah.
    Ya Allah, terimalah amalan kami yang kerdil dan bergelumang dengan dosa ini. Ampunilah kami sebagaimana Engkau mengampunkan umat terdahulu. Sesungguhnya kami sangat bergembira dengan kedatangan Ramadhan ini. Kami sedar sabda rasulmu bahawa mereka yang gembira menyambut Ramadhan, Engkau haramkan dari api neraka. Oleh itu kami memohon sepenuh hati semoga kami juga Engkau jauhkan dari azab neraka. Amin.

    Wednesday, August 27, 2008

    USM Dihatiku...

    Sempena Ramadhan

    iftar-jamie-dan-ceramah-perdana

    Tarikh: 28/8/08
    Tempat: Foyer Masjid (Siswa), Foyer Pusat Islam(Siswi)
    Masa: 7pm
    Aktiviti: Majlis Berbuka Puasa (puasa sunat khamis), solat hajat, bacaan Yassin dan Tahlih, Ceramah Perdana
    Penceramah: Ustaz Anhar Bin Opir(pensyarah UPSI)
    Tajuk Ceramah : Peranan Ulama Terhadap Kemerdekaan Malaysia

    Wednesday, August 20, 2008

    Siapakah?!

    Siapakah orang yang sibuk?
    Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman AS

    Siapakah orang yang manis senyumanya?
    Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

    Siapakah orang yang kaya?
    Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

    Siapakah orang yang miskin?
    Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

    Siapakah orang yang rugi?
    Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

    Siapakah orang yang paling cantik?
    Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

    Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
    Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

    Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
    Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

    Siapakah orang yang mempunyai akal?
    Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

    Friday, August 15, 2008

    Kawan Tu Apa Benda Ek?

    kata mak,
    KAWAN tu ibarat lebah,
    habis madu sepah dibuang.......

    kata abah,
    KAWAN tu umpama bunga ros,
    dipandang cantik dipegang sakit.....

    kata atuk,
    KAWAN tu seperti air
    terus mengalir.....

    kata nenek,
    KAWAN tu bak bulan
    dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana....

    kate sedare,
    kawan tu mcm makanan,
    kawan makan kawan!!

    kata abang,
    KAWAN tu seperti lembu
    mengikut saje ape dikata........

    kata kakak,
    KAWAN tu tak ubah macam durian
    bau je busuk tp sedap dimakan....

    kata adik,
    KAWAN tu macam biskut
    sekejap ade sekejap takde.......

    kata aku,
    kawan tu tak kisahlah camner..
    walaupun dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK BULAN, SEPERTI
    LEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!!

    Kita tetap kawan...
    tau tak sebab ape???
    sekali kita dah kawan
    selamanye kita akan ttp kawan..

    ZulPahang

    Nasihat Pilih Sahabat


    Nasihat al-Qamah: Lima cara pilih sahabat

    NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

    Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

    Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

    Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

    Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu,dia suka membantu dan meringan kanmu serta menghiburkanmu.

    Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

    Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agarsegala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.
    Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzatyang Memiliki mu."

    Prinsip Berkawan.

    "Jangan berkawan dengan orang yang tamak kerana pada zahirnya ia ingin membahagiakanmu tapi hakikatnya dia akan mencelakakanmu.Jauhilah berteman dengan pembohong kerana ia boleh menjadikan orang yang dekat lari daripadamu dan sebaliknya.Janganlah berkawan dengan orang yang bakhil kerana ia melupaimu diwaktu kamu sangat memerlukannya dan jauhilah bersahabat dengan orang yang suka berbuat jahat kerana ia tidak malu untuk menjualmu dengan harga yang sangat murah."

    ----------


    Cerita Kerang.

    “Along, angah! Dah siap ke belum? Kan kita nak pergi makan luar malam ni.” Seorang ayah malam itu mengajak anak-anaknya makan di luar demi menunaikan hasrat di hatinya untuk meluangkan masa dengan anak-anaknya yang sedang membesar, sedang belajar, dan paling penting sedang memerlukan perhatian dan kasih sayang daripadanya seorang ayah.

    “Okey, Along nak makan dekat mana hari ni?” tanya Si Ayah kepada anaknya yang sulung membuka tawaran sebaik sahaja kereta mereka meluncur di jalan.

    “Erm.. entahla.. angah, angah nak makan dekat mana?” Si Along memberi peluang kepada adiknya untuk membuat pilihan.

    “Err.. Abah je la yang buat keputusan. Abah nak bawa pegi makan dekat mana?” Si Angah pula menyerahkan kata putus kembali kepada Si Ayah, tidak kisah.

    “Apa la anak-anak ayah ni. Ayah tanya kamu, kamu tanya ayah balik.” Balas Si Ayah. Masing-masing tergelak. “hmm.. takpe. Hari ni ayah bawa kamu pegi makan kerang dekat Perancis.”

    “Kerang? Perancis?” serentak dari Along dan Angah.

    “Iye.. Dekat Perancis. Dekat MFI, Malaysia-France Institute tu. Perancis la tu.” Balas Si Ayah sambil tersenyum dan suasana di dalam kereta riuh lagi dengan gelak ketawa mereka.

    Setibanya di kedai makan, Along dan Angah segera ke meja yang berdekatan dengan tempat yang menyediakan kerang. “abah, abah! Kita duduk sini eh?” Si Angah memanggil Si Ayah. “a’a abah. Nanti boleh kita tengok Pak Cik tu bakar kerang.” Tambah Si Along. Si Ayah mengambil tempat selepas memesan makanan. Along di sebelah kanannya, dan Angah di sebelah kiri. Mereka menghadap ke arah Pak Cik yang sedang menyediakan kerang bakar dan kerang rebus. Terdapat sebuah meja segiempat berdekatan dengannya yang penuh dengan mangkuk-mangkuk yang berisi kerang untuk dibakar. Kerang-kerang tersebut ada yang terjelir-jelir lidahnya.

    “Eee.. Along, tengok tu, kerang tu masih hidup la.” Kata Si Angah kepada abangnya sambil menuding ke arah mangkuk-mangkuk yang berisi kerang tadi. “eh, mestila. Kalau dah mati, nanti kerang-kerang tu busuk la, kan abah?” balas Si Along sambil mendapatkan kepastian daripada Si Ayah. Si Ayah hanya mengangguk dan tersenyum melihat keletah anaknya yang dua orang itu.

    “Habis tu, nanti kerang tu kena bakar hidup-hidup la?” tanya Si Angah lagi kepada Along. “eh.. a’a la kan, angah. Kesian la kerang-kerang tu nanti.” Si Along buat-buat bersetuju dengan adiknya dan terus menambah lagi. “masa kerang tu kena bakar, mesti dia terjerit-jerit dekat pak cik tu macam ni.” “Tolong! Panas pak cik, panas!!” Si Along setengah menjerit sambil mengangkat tangannya dan menggoyangkannya seperti lidah kerang yang sedang dibakar. Si Ayah tersenyum lagi dan kedua-dua beradik itu tergelak kecil dengan lawak Si Along. Pak Cik Kerang juga tersenyum kecil melihat kerenah anak-beranak itu.

    “Abah pesan berapa mangkuk kerang tadi, abah?” tanya Si Along setelah terlerai gelak tawa mereka. “abah pesan semangkuk jer. Kesian dekat kerang-kerang tu nanti kena bakar.” Si Ayah memerli Angah. “abah ni, kenakan orang pulak.” Rajuk Si Angah. “along, angah, kerang-kerang tu sebahagian daripada lumrah alam yang dicipta Allah.” Si Ayah memberi penerangan bagi memujuk Angah.

    “Maksud abah?” Si Angah mula berminat.

    “Kerang, haiwan, tumbuhan, sayur-sayuran yang kita makan tu, memang Allah jadikan ketentuannya macam tu. Ada juga yang diciptakan untuk jadi kenderaan, tempat perlindungan, dan lain-lain untuk membantu kehidupan manusia.” Si Ayah bercerita panjang lebar. Dalam masa yang sama, Pak Cik Kerang datang dan menghidangkan semangkuk kerang bakar yang dipesan bersama-sama dengan sambal kicap sos cili yang amat menyelerakan.


    “Yey yey! Kerang dah sampai!” serentak Si Along dan Angah. “nampaknya, memang dah nasib kerang ni la nak masuk dalam perut angah kan, abah?” Si Along sempat mengusik adiknya. “nasib kau la kerang.. bismillah..” Si Angah tidak mempedulikan abangnya dan tidak menyempat-nyempat nak makan.

    “Eee.. Hitamnya kulit kerang ni!” baru nak pilih satu, Si Angah dengan keletahnya lagi. “dah kena bakar, memang la hitam.” Si Along mula geram dengan adiknya. “sudah, sudah.. depan makanan ni, along, angah.” Si Ayah cuba menenangkan anak-anaknya. Si Along dan Angah diam. Mereka tahu tidak elok banyak bercakap dan bergaduh di depan rezeki. Anak-beranak itu terus menikmati rezeki mereka.

    “Angah, along..” Si Ayah membuka bicara semula. “apa yang penting pada kerang-kerang ni, bukannya dia sakit atau tak, kesian atau tak. Tapi, yang perlu kamu berdua, anak-anak yang ayah sayang ni kena ambil pengajaran ialah, jangan jadi macam kerang ni.” Tambah Si Ayah lagi. “Jadi macam mana tu, abah?” tanya Si Angah dan Along serentak.

    “Kena bakar, hitam, hangus.” Respon Si Ayah. “Along dengan angah tak faham la, abah.” Si Along ingin tahu lebih lanjut.

    “Ayah tak nak, anak-anak ayah ni kena bakar dengan api neraka, muka hitam di akhirat nanti. Ayah nak kamu berdua sentiasa beringat, jauhi daripada melakukan maksiat.” Terang Si Ayah dengan nada berharap. “ingat, jangan jadi macam kerang bakar ni.” Pesan Si Ayah lagi. “insyaAllah abah, kami akan ingat pesan abah.” Jawab Si Along. “angah bayangkan kerang ni kena bakar pun angah dah takut dan tak dapat bayangkan panas api neraka tu, abah.” Si Angah pula memberi respon.

    “Bagus anak-anak ayah ni. Dah, habiskan makanan ni semua. Nak tambah lagi ke kerang bakar?” tanya Si Ayah. “TAK NAK, ABAH!” tolak Si Along dan Angah, kesian dengan kerang yang bakal kena bakar agaknya.

    ILuvIslam

    Friday, August 8, 2008

    Keimanan Yang Sangat Menakjubkan..

    Penyair Kelana Bersyair

    Keimanan yang terbaik adalah keimanannya umat Muhammad pada akhir zaman.
    Sebab mereka beriman dan ber- Islam hanya dengan bukti yang ghaib, yang tidak dapat dilihat langsung, baik prilaku sempurna Nabi, mahupun Mukjizat yang ditunjukkannya.
    Walaupun mereka tidak dapat melihat pembuktian langsung akan tetapi mereka tetap beriman dengan sepenuh hati akan keluhuran dan kebesaran ajaran Islam yang telah dibawa oleh Muhammad SAW.
    Disinilah letak keimanan tersebut, sebagaimana hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas bahwa Rasulullah bersabda :

    “Tahukah kalian siapakah yang imannya menakjubkan Allah ?
    Para SAHABAT menjawab : Tentu saja para Malaikat Ya Rasulullah.
    Itu telah jelas bagaimana para Malaikat tidak akan beriman kepada Allah,
    Sementara mereka tahu benar apa yang diperintahkan oleh Allah, jawab Nabi.

    Lalu para SAHABAT melanjutkan lagi, para Nabi Nabi Allah Ya Rasulullah.
    Bagaimana mungkin para Nabi tidak beriman kepada Allah, sedangkan Jibril selalu datang kepada mereka dengan perintah dari langit, jawab Nabi lagi.
    Tentunya sudah pasti para sahabat Tuan yang hebat keimanannya.
    Bagaimana para sahabatku tidak beriman sementara mereka menyaksikan sendiri Mukjizatku, dan Aku selalu memberi khabar tentang Wahyu yang aku terima.”

    Dan pada saat itu para SAHABAT terdiam untuk memikirkan jawapannya.
    Kemudian Nabi SAW melanjutkan kata-katanya :
    ”Orang yang imannya sangat mengagumkan adalah mereka yang datang setelah Aku, mereka beriman kepadaku padahal mereka tidak pernah melihatku dan mereka membenarkannya padahal tidak kenal aku kepada mereka semua.
    Maka mereka mereka itulah yang akan menjadi teman-temanku.”
    Dari hadis tersebut tampaklah dengan jelas, bagaimana Takjubnya atau kagumnya Rasulullah SAW kepada umatnya yang belakangan, yaitu kita umat Islam sekarang ini.
    Kekaguman Rasulullah SAW ini sangat beralasan, kerana kita hidup jauh dari zaman Rasulullah, tidak pernah mengenal beliau secara langsung, tidak pernah melihat Mukjizat yang Allah berikan kepadanya, dan juga tidak pernah melihat perjuangan beliau, tetapi kita meyakininya dengan sungguh-sungguh agama yang dibawanya.
    Oleh sebab itu, kita sebagai umat Islam yang hidup diakhir zaman ini, harus memiliki kebanggaan sebagai orang yang memiliki iman yang sangat menakjubkan Allah dan RasulNya. Meskipun tidak pernah merasakan indahnya hidup bersama Rasulullah SAW beserta Sahabat-sahabatnya, namun keimanan dan ke Islaman dapat kita pegang dengan sangat teguh.
    Semoga keimanan ini dapat terjaga dengan sempurna hingga akhir hayat.

    MAKA SUNGGUH BERBAHAGIALAH UMAT MUHAMMAD AKHIR ZAMAN.
    Sumber : mymasjid.net

    Motivasi Dari Al-Quran


    KENAPA AKU DIUJI?
    "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka
    dibiarkan saja mengatakan;
    "Kami telah beriman," sedangkan
    mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya
    kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka,
    maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar
    dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang berdusta."
    -Surah Al-ankabut ayat 2-3

    KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
    "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal
    ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu
    menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,
    Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
    -surah Al-Baqarah ayat 216

    KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
    "Allah tidak membebani seseorang itu
    melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
    -Surah Al-Baqarah ayat 286

    RASA FRUST?
    "Janganlah kamu bersikap lemah, dan
    janganlah pula kamu bersedih hati,
    padahal kamulah orang2 yang paling tinggi
    darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman."
    -surah Al-Imran ayat 139

    BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
    "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah)
    dengan jalan sabar dan mengerjakan
    sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang
    itu amatlah berat kecuali kepada
    orang2 yang khusyuk"
    -Surah Al-Baqarah ayat 45

    AKU TAK DAPAT TAHAN!!
    "....dan janganlah kamu berputus asa
    dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
    berputus asa dari rahmat Allah
    melainkan kaum yang kafir."
    -Surah Yusuf ayat 87
    wallahua'lam...

    sourca from PMIUSM

    What If...


    What if Allah didn't take time to bless us today because
    we didn't take time to thank Him yesterday?
    What if Allah decided to stop leading us tomorrow because
    we didn't follow Him?
    What if we never saw another flower bloom because
    we grumbled when Allah sent rain?
    What if Allah didn't walk with us today because
    failed to recognized it as His today?
    What if Allah wouldn't hear us today because
    we wouldn't listen to Him?
    What if Allah stopped loving and caring for us because
    we failed to love and care others?
    What if Allah took away His message because
    we failed to listen to the messenger?


    *source from PMIUSM..edited by NurIslamic Author..

    SANGKAKALA DITIUP, KITA DATANG BERBARIS-BARIS

    Suatu ketika, Muaz b. Jabal r.a mengadap Rasulullah SAW dan bertanya: "Wahai Rasulullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah SWT: "Pada sangkakala
    ditiup,maka kamu sekalian datang berbaris-baris" Surah An-Naba':18

    Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis dan basah pakaian dengan air mata. Lalu menjawab: "Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepada aku, perkara yang amat besar, bahawa umatku akan diiring, dikumpulkan berbaris-baris menjadi 12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri...." Maka dinyatakan apakah 12 barisan tersebut :-

    Barisan Pertama
    Di iring dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu
    adalah orang-orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

    Barisan Kedua
    Diiring dari kubur berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya meringan-ringankan
    solat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

    Barisan Ketiga
    Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking. "Mereka itu adalah orang yang enggan membayar zakat, maka inilah
    balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


    Barisan Keempat
    Diiring dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka. "Mereka itu adalah orang yang berdusta di dalam jualbeli, maka inilah
    balasannya dan tempat mereka adalah neraka..."

    Barisan Kelima
    Diiring dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai.Ketika itu Allah SWT menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar.
    "Mereka itu adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah SWT, maka inilah balasannya
    dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

    Barisan Keenam
    Diiring dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan. "Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

    Barisan Ketujuh
    Diiring dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi dari mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah. "Mereka itu adalah orang yang enggan memberi kesaksian di atas
    kebenaran, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

    Barisan Kelapan
    Diiring dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas. "Mereka adalah orang yang berbuat zina, maka inilah balasannya dan tempat
    kembali mereka adalah neraka..."

    Barisan Kesembilan
    Diiring dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh. "Mereka itu adalah orang yang makan harta
    anak yatim dengan cara yang tidak sebenarnya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

    Barisan Kesepuluh
    Diiring dari kubur mereka dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan penyakit sopak dan kusta. "Mereka adalah orang yang derhaka kepada orang tuanya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


    Barisan Kesebelas
    Diiring dari kubur mereka dengan berkeadaan buta mata-kepala, gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran. "Mereka adalah orang yang minum arak, maka inilah balasannya dan tempat kembali
    mereka adalah neraka..."

    Barisan Kedua Belas
    Mereka diiring dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka,datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan: "Mereka adalah orang yang beramal salih dan banyak berbuat
    baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih..." Jika engkau mahukan kemesraan dengan Allah, maka garanglah terhadap dirimu sendiri. Jika engkau merasakan manisnya berhubung dengan Allah, tahulah engkau betapa peritnya berpisah denganNya... ..Wallahua' alam.

    Special Month In Islam

    The Month of Safar

    Praise be to Allaah, and blessings and peace be upon the Messenger of Allaah.

    The month of Safar is one of the twelve Hijri months, and it is the month which comes after Muharram. Some of the (scholars) said that it is so named because of the emptying (isfaar) of Makkah (i.e., its people would all leave) when they travelled during this month. It was also said that this month is named Safar because they used to raid other tribes at this time, and they would leave those whom they encountered bereft of their possessions (sifran min al-mataa’) – i.e., they would take all their belongings away and they would leave them with nothing. (See Lisaan al-'Arab by Ibn al-Mandhoor, part 4, p. 462-463)

    Our discussion of this month will cover the following points:

    1. What has been narrated concerning it from the Arabs of the Jaahiliyyah.
    2. What has been narrated in Islam that contradicts the views of people of the Jaahiliyyah concerning this month.
    3. Innovations and corrupt beliefs concerning this month that exist among people who claim to be Muslims.
    4. What happened in this month of military campaigns and important events in the life of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him).
    5. False ahaadeeth that have been narrated concerning Safar.

    What has been narrated concerning it from the Arabs of the Jaahiliyyah.

    The Arabs were guilty of two serious wrongdoings concerning the month of Safar. Firstly, they played about with it, bringing it forward or postponing it, and secondly, they had superstitions concerning it.

    It is known that Allaah created the year and the number of its months is twelve, four of which Allaah has made sacred, in which it was forbidden to fight, out of respect for these months. These months are: Dhu’l-Qi’dah, Dhu’l-Hijjah, Muharram and Rajab.

    This is confirmed in the Book of Allaah, where Allaah says (interpretation of the meaning):

    "Verily, the number of months with Allaah is twelve months (in a year), so was it ordained by Allaah on the Day when He created the heavens and the earth; of them four are Sacred (i.e. the 1st, the 7th, the 11th and the 12th months of the Islamic calendar). That is the right religion, so wrong not yourselves therein…" [al-Tawbah 9:36]

    The mushrikeen were aware of that, but they used to postpone it or bring it forward according to their whims and desires, such as putting Safar in place of Muharram!

    They used to believe that 'Umrah during the months of Hajj was one of the most evil of actions. There follow some of the comments of the scholars on that.

    It was narrated that Ibn 'Abbaas (may Allaah be pleased with them both) said: "They used to think that 'Umrah during the months of Hajj was one of the most evil of actions on earth. They would make Muharram Safar, and they used to say, 'When the wounds of the camel's back heal up (after they return from Hajj) and the footprints of the camels vanish and the month of Safar passes away then (at that time) 'Umra is permissible for the one who wishes to perform it.'" (Narrated by al-Bukhaari, 1489; Muslim, 1240)

    Ibn al-'Arabi said: "The second issue: how postponing (al-nasiy) was done:

    It was narrated from Ibn 'Abbaas that Junaadah ibn 'Awf ibn Umayyah al-Kinaani used to come on this occasion each year, and he would call out that no one could criticize Abu Thamaamah or reject what he said, and that Safar in the first year would not be sacred, then we would make it sacred one year and not the next year. They were with Hawaazin, Ghatafaan and Bani Sulaym.

    According to another version, he used to say, "We have brought Muharram forward and postponed Safar." Then the next year he would say, "We will make Safar sacred and delay Muharram." This was the postponement.

    Adding. Qutaadah said: Some of the people of misguidance deliberately added Safar to the sacred months. Their spokesman would stand up on this occasion and say, "Your gods have made Muharram sacred this year," and they would regard it as sacred that year. Then the next year he would stand up and say, "Your gods have made Safar sacred," so they would regard it as sacred that year. And they would say (that there were) two Safars. Ibn Wahb and Ibn al-Qaasim narrated something similar from Maalik, who said: the people of the Jaahiliyyah used to have two Safars, hence the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, "(There is) no Safar." Ashhab also narrated something similar from him.

    Changing the time of Hajj. Mujaahid said with a different isnaad: " 'The postponing (of a Sacred Month) is indeed an addition to disbelief’ [al-Tawbah 9:37 – interpretation of the meaning] – they would perform Hajj in Dhu’l-Hijjah for two years, then they would perform Hajj in Muharram for two years, then they would perform Hajj in Safar for two years. They would perform Hajj in each month for two years until, when Abu Bakr performed Hajj that was in Dhu’l-Qi’dah, then when the Prophet performed Hajj it was in Dhu’l-Hijjah. Hence the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said in his sermon, according to the saheeh hadeeth:

    "Time has completed a cycle and assumed the form of the day Allaah created the heavens and the earth." Narrated by Ibn 'Abbaas and others. This version was narrated by him. And he said:

    "The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said:

    'O people, listen to what I say, for I do not know whether I will meet you again after this day in this place. O people, your blood and your wealth are sacred until the Day when you meet your Lord, as sacred as this day of yours in this month of yours in this land of your. You will meet your Lord and He will question you about your deeds. I have conveyed (the message). Whoever has had something entrusted to him, let him fulfil that trust.

    All riba is abolished. You shall have your capital sums, deal not unjustly and you shall not be dealt with unjustly. Allaah decreed that there should be no riba. The riba of 'Abbaas ibn 'Abd al-Muttalib is abolished. All claims for blood-vengeance belonging to the jaahiliyyah period have been abolished. The first of those murdered among us whose blood-vengeance I remit is Ibn Rabee’ah ibn al-Haarith ibn 'Abd al-Muttalib, who was suckled among Banu Layth and killed by Hudhayl." He was the first one whose blood-vengeance of the jaahiliyyah was abolished.

    "O people, the Shaytaan has despaired of ever being worshipped in your land, but he will be pleased to be obeyed in any matter other than that, in matters that you may think of as insignificant. So beware of him in matters of your religion. The postponing (of a Sacred Month) is indeed an addition to disbelief, by which the disbelievers are led astray… Time has completed a cycle and assumed the form of the day Allaah created the heavens and the earth. The number of months with Allaah is twelve, of which four are sacred, three consecutive months, and Rajab Mudar which comes between Jumaada and Sha’baan…" and he mentioned the rest of the hadeeth. (Ahkaam al-Qur’aan, 2/503-504)

    With regard to superstitions concerning the month of Safar, these were well known among the people of the Jaahiliyyah, and still exist among some of those who claim to be Muslims.

    It was narrated that Abu Hurayrah said: the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "(There is) no 'Adwa (no contagious disease is conveyed without Allah's permission), nor is there any bad omen (from birds), nor is there any Haamah, nor is there any (bad omen in the month of) Safar, and one should run away from the leper as one runs away from a lion." (narrated by al-Bukhaari, 5387; Muslim, 2220)

    Shaykh Ibn 'Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said:

    The word 'Safar’ was interpreted in several ways:

    Firstly that it refers to the well-known month of Safar, concerning which the Arabs were superstitious.

    Secondly that it refers to a stomach disease of camels, which is passed from one camel to another, and that this mentioned in conjunction with the word 'adwa (contagion) in the sense of mentioning something specific in conjunction with something general.

    Thirdly that 'Safar’ means the month of Safar, and that what is referred to here is the postponing of Sacred Months by which those who disbelieved were led astray, when they would delay the sacred months and make Safar sacred one year and not the next.

    The most correct of these views is that what is meant is the month of Safar, concerning which there were many superstitions during the Jaahiliyyah.

    Times have no effect (on people’s lives) and Allaah never decreed that it should have any effect. Like any other month, both good and bad may be decreed during this month.

    If a particular action is completed on the twenty-fifth of Safar – for example – some people note the date and say, "It has been finished on the twenty-fifth of this good month of Safar." This is like refuting one innovation with another, because there are no good or bad months. Hence some of the salaf denounced those who, when they hear the hooting of an owl, say, "It is good, in sha Allaah." It cannot be said that this is good or bad, it is simply the sound of a bird, like any other bird.

    The four things which the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) denied (in the hadeeth referred to above) indicate that we must put our trust in Allaah and be sincere and determined; the Muslim should not feel helpless when faced with these things.

    If a Muslim does pay any attention to such things, one of the following must apply in his case:

    Either he pays attention to them in deciding whether to go ahead or refrain, in which case he is basing his actions on something that is not real.

    Or he does not pay attention to them with regard to deciding whether to go ahead or refrain, but he still feels some kind of worry or anxiety. Although this is not as bad as the first case, he should not pay any attention to these things at all, rather he should depend only on Allaah.

    The denial of these four things is not a denial of their existence, for they do exist; it is a denial of their having any effect on things, for the One Who affects things is Allaah. If there is a reason that is known to have effects, then this is a real reason, and any reason which is merely imagined is a false reason. So we deny its effect and it has no effect." (Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn 'Uthaymeen, 2/113, 115)

    What has been narrated in Islam that contradicts the views of people of the Jaahiliyyah concerning this month

    We have quoted above the hadeeth of Abu Hurayrah narrated in al-Saheehayn, which explains that the belief of the people of Jaahiliyyah concerning Safar was reprehensible, and that is it simply one of the months of Allaah and it has no will of its own, it simply passes, subject to the control of Allaah.

    Innovations and false beliefs concerning this month that exist among people who claim to be Muslims.

    The Standing Committee was asked:

    Some of the scholars in our country claim that in the Islamic religion there is a naafil (supererogatory) prayer which is prayed on the last Wednesday of the month of Safar, at the time of Duha (mid-morning) prayer, (consisting of) four rak’ahs with one tasleem. In each rak’ah one recites Soorat al-Faatihah, Soorat al-Kawthar seventeen times, Soorat al-Ikhlaas 50 times, al-Mi’wadhatayn (the last two soorahs of the Qur’aan) one time each. This is done in each rak’ah, then one says salaam, and when one says salaam it is prescribed to recite "And Allaah has full power and control over His Affairs, but most of men know not" [Yoosuf 12:21 – interpretation of the meaning] 360 times, and Jawhar al-Kamaal (the essence of perfection) three times, and to finish by saying,

    "Glorified be your Lord, the Lord of honour and power! (He is free) from what they attribute unto Him! And peace be on the Messengers! And all the praises and thanks be to Allaah, Lord of the 'Aalameen (mankind, jinn and all that exists)." [al-Saaffaat 37:180-182 – interpretation of the meaning]

    And they give charity to the poor, and they say that this aayah is especially for warding off the calamities which come down on the last Wednesday of the month of Safar.

    They say that every year, 320,000 calamities come down, and all of that comes down on the last Wednesday of Safar, so that is the most difficult day of the entire year. But whoever prays this prayer in the manner described, Allaah will protect him by His generosity from all the calamities that come down on that day, and they will not come around him, but they will affect those who could not do this prayer, like small children. Is this true?

    The scholars of the committee replied:

    Praise be to Allaah, and blessings and peace be upon His Messenger and upon his family and his companions.

    We do not know of any basis in the Qur’aan or in the Sunnah for the naafil prayer mentioned in the question. We have no proof that any one among the salaf of this ummah or the righteous people of its later generations did this naafil prayer. Rather it is a reprehensible innovation.

    It was narrated that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Whoever does an action which is not in accordance with this matter of ours [Islam], will have it rejected." And he said: "Whoever innovates something in this matter of ours that is not part of it, will have it rejected."

    Whoever attributes this prayer and the things that are mentioned with it to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) or to any of the Sahaabah (may Allaah be pleased with them) is fabricating serious lies, and Allaah will give him the punishment for liars which he deserves. (Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 2/354)

    Shaykh Muhammad ibn 'Abd al-Salaam al-Shuqayri said:

    The ignorant have the habit of writing down the verses of salaam such as "Salaam (peace) be upon Nooh (Noah) (from Us) among the 'Aalameen (mankind, jinn and all that exists)!"" [al-Saafaat 37:79 – interpretation of the meaning] etc. on the last Wednesday of the month of Safar, then they put them in vessels and drink it and seek blessings from it, and they give it as gifts to one another, because they believe that this will take away bad things. This is a false belief and a blameworthy superstition, a reprehensible innovation which must be denounced by everyone who sees it. (al-Sunan wa’l-Mubtada’aat, p. 111, 112)

    What happened in this month of military campaigns and important events in the life of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him).

    There are many such events, some of which we will refer to below:

    Ibn al-Qayyim said:

    Then he himself [the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)] went on the military campaign of al-Abwaa’, also known as Waddaan. This was the first military campaign in which he took part himself. It happened in Safar, twelve months after the Hijrah. The banner, which was white, was carried by Hamzah ibn 'Abd al-Muttalib. He appointed Sa’d ibn 'Ubaadah in charge of Madeenah (in his absence), and he went out with the Muhaajireen only, to intercept a caravan of Quraysh, but there was no fighting.

    During this campaign, he made a peace treaty with Makhshiy ibn 'Amr al-Dumari, who was the leader of Bani Dumrah at his time, agreeing that he would not attack Bani Dumrah and they would not attack him, that they would never join any group to attack him and that they would never help any enemy against him. The treaty between them was written down, and the Prophet was away for fifteen nights. (Zaad al-Ma’aad, 3/164, 165)

    And he said:

    When Safar came (in 3 AH), some people from 'Adal and al-Qaarah came to him and said that there Muslims among them, and they asked him to send with them someone who would teach them Islam and the Qur’aan. So he sent six people with them, according to the report of Ibn Ishaaq. According to al-Bukhaari, the number was ten. He put Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi in charge of them, and among them was Khubayb ibn 'Adiy. They went with them, and when they reached al-Rajee’ – which is water belonging to Hudhayl, somewhere in the Hijaaz – they betrayed them and sought the help of Hudhayl against them. So they came and surrounded them; they killed most of them and took Khubayb ibn 'Adiy and Zayd ibn al-Dathinah prisoner. They took them to Makkah and sold them there, because they had killed some of the leaders of Quraysh at Badr. (Zaad al-Ma’aad, 3/244)

    And he said:

    In the same month of Safar, in 4 AH, there was the battle of Bi’r Ma’oonah (the well of Ma’oonah), which may be summed up as follows:

    Abu Baraa’ 'Aamir ibn al-Maalik, who was known as Mulaa’ib al-Asinnah, came to the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) in Madeenah. He invited him to Islam but he did not become Muslim, but neither did he seem far away from doing so.

    He said, "O Messenger of Allaah, why do you not send your companions to the people of Najd to call them to your religion? I hope that they would respond."

    The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, "I fear that the people of Najd may harm them."

    Abu Baraa’ said: "They will be under my protection."

    So he sent forty men with him, according to the report of Ibn Ishaaq. According to al-Saheeh, the number was seventy, and what is narrated in al-Saheeh is correct. He put al-Mundhir ibn 'Amr, one of the tribe of Bani Saa’idah which was known as al-Mu’annaq, in charge of them. They were among the best, most virtuous and foremost Muslims. They travelled until they stopped at Bi’r Ma’oonah – which is between the land of Bani 'Aamir and the harrah (lava field) of Bani Sulaym – where they camped. Then they sent Haraam ibn Milhaan, the brother of Umm Sulaym, with the letter of the Messenger of Allaah to the enemy of Allaah, 'Aamir ibn al-Tufayl.

    He did not look at it, and he commanded a man to stab him in the back with a spear. When he was stabbed and he saw the blood, he said, "I have won, by the Lord of the Ka’abah [i.e., attained martyrdom]."

    Then the enemy of Allaah immediately urged Banu 'Aamir to kill the rest (of the Muslims), but they did not respond, because of the protection of Abu Baraa’. Then he urged Bani Sulaym, and 'Asiyah, Ra’l and Dhakwaan responded to him. They came and surrounded the companions of the Messenger of Allaah, and they fought until they were all killed, except for Ka’b ibn Zayd ibn al-Najjaar, who was found wounded among the dead. He lived until he was killed at the battle of al-Khandaq. 'Amr ibn Umayyah al-Dumari and al-Mundhir ibn 'Uqbah ibn 'Aamir were looking after the animals of the Muslims, and they saw a bird hovering over the battle field. Al-Mundhir ibn Muhammad came and fought the mushrikeen until he was killed along with his companions, and 'Amr ibn Umayyah al-Dumari was taken prisoner. When he told them that he was from Mudar, 'Aamir shaved his head and released him on behalf of his mother who was obliged to free a slave.

    'Amr ibn Umayyah went back and when he reached al-Qarqarah min Sadr Qanaah (a place), he rested in the shade of a tree. Two men from Bani Kilaab came and rested there with him, and when they slept 'Amr killed them. He thought that he had avenged the deaths of his companions, but they had a treaty with the Messenger of Allaah, of which he was unaware. When he came (to Madeenah) he told the Messenger of Allaah what he had done, and he said, "You have killed two people for whom I will certainly pay the diyah (blood money)." (Zaad al-Ma’aad, 3/246-248)

    Ibn al-Qayyim said:

    When he set out for Khaybar, it was the end of Muharram, not the beginning, and he conquered it in Safar. (Zaad al-Ma’aad, 3/339-340)

    And he said:

    Section on the campaign of Qutbah ibn 'Aamir ibn Hadeedah to Khath’am.

    This took place in Safar 9 AH. Ibn Sa’d said: they said: the Messenger of Allaah sent Qutbah ibn 'Aamir with twenty men to a region of Khath’am at the end of Tibaalah, and he commanded him to launch a raid. They went out with ten camels, which they took turns riding. They captured a man and interrogated him, but he would not speak, then he started yelling, raising the alarm, so they killed him. They waited until the people had gone to sleep, then they launched their attack. There was intense fighting, resulting in many wounded on both sides. Qutbah ibn 'Aamir killed whoever he killed, and they (the Muslims) took the cattle, women and sheep to Madeenah. It says in the story that the people regrouped and pursued them, then Allaah sent a great flood which came between them and the Muslims, so the Muslims drove the cattle, sheep and prisoners whilst they were looking on, but they could not cross the water until they had gone. (Zaad al-Ma’aad, 3/514)

    And he said:

    A delegation from 'Udhrah came to the Messenger of Allaah in Safar of 9 AH, consisting of twelve men, including Jamrah ibn al-Nu’maan. The Messenger of Allaah said: "Who are these people?" Their spokesman said: "Some people that you may know of; we are Bani 'Udhrah, the brother of Qusayy on his mother’s side. We are the people who supported Qusayy and removed Khuzaa’ah and Bani Bakr from the valley of Makkah. We have relatives and families." The Messenger of Allaah said: "Welcome to you, I know you well." They became Muslim, and the Messenger of Allaah gave them the glad tidings of the conquest of Shaam (Syria) and the flight of Heraclius to a well-fortified part of his country. The Messenger of Allaah forbade them to consult fortunetellers, and to offer the sacrifices which they used to offer, telling them that they were obliged only to offer the udhiyah (sacrifice of Eid al-Adha). They stayed for a few days in the house of Ramlah, then they departed." (Zaad al-Ma’aad, 3/657)

    False ahaadeeth that have been narrated concerning Safar.

    Ibn al-Qayyim said: Section of ahaadeeth which give the dates of future events. This includes ahaadeeth in which it mentions such and such a date, for example, "In the year such and such, such and such will happen" or "In the month such and such, such and such will happen." This is like the words of the big liar: "When the moon is eclipsed in Muharram, there will be a rise in prices, fighting, and the ruler will be distracted from public affairs, and when it is eclipsed in Safar, such and such will happen… " and so on, as the liar said concerning all the months. All the ahaadeeth of this type are false and fabricated. (al-Manaar al-Muneef, p. 64)

    And Allaah knows best.


    Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

    Islam-QA.com

    Himpunan Hadith Mengenai Wanita


    Jika para pembaca mendapati mana-mana hadis di bawah adalah hadis palsu @ bukan hadis,mohon diperbetulkan di bhgn komen. Dan jika terdapat tambahan, sila tambah di bhgn comment.Terima kasih.
    1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w. akan hal tersebut, jawab Baginda s.a.w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".
    2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan
    3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.
    4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
    5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
    6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah s.w.t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s.w.t.
    7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
    8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
    9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).
    10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.
    11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.
    12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s.a.w., "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w, "Ibunya".
    13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
    14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.
    15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
    16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.
    17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.
    18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.
    19. Daripada Aisyah r.a. "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."
    *****
    Hadith ini sahih.(HR Muslim)Hadis riwayat Aisyah رضي الله عنها, ia berkata:Seorang perempuan bersama dua orang putrinya datang kepadaku untuk meminta-minta, namun dia tidak mendapatkan sesuatu apapun dariku kecuali satu buah kurma. Lalu aku pun memberikan buah korma itu kepadanya yang segera ia ambil dan dibagikan kepada kedua orang putrinya sedangkan ia sendiri tidak memakan sedikit pun dari buah korma itu. Kemudian dia pun bangkit dan beranjak pergi bersama kedua putrinya. Lalu Rasulullah صلی الله عليه وسلم datang menemuiku dan aku ceritakan kepada beliau tentang perilaku wanita tadi. Lalu beliau bersabda: Barang siapa mendapat suatu cobaan berupa anak-anak perempuan kemudian ia berbuat baik terhadap mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya dari api neraka
    *****
    Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.Hassan sahih;diriwayatkan oleh an-nasai’e.Hadith yang penuhnya:Seorang sahabat bernama Jahimah ra datang menemui RasulluAlllah saw meminta pandangan baginda untuk dia ikt serta dalam ekspedisi berjihad.Rasullah saw bertanya: "adakah kamu ada ibu?"Jahimah menjawab : "Ya!" Lalu RasulluAllah saw bersabda:"tinggallah bersamanya kerana sesungguhnya syurga berada dibawah tapak kakinya".(Albani mensahihkannya dalam Sahih sunan an-nasai'e.
    *****
    Sekian, Wallahu a'lam.
    Source from iLuvislam



    Muslim Itu Bersaudara

    Khalifah Umar bin Khaththab ra, seorang sahabat Rasulullah SAW, adalah seorang pemimpin yang dikenal sangat adil, tegas, disiplin namun sangat humanis di zamannya. Banyak orang yang mulanya menentang islam, namun akhirnya tersadar dan insyaf karena kepemimpinan Sayyidina Umar bin Khaththab.
    Suatu hari, seseorang datang kepada khalifah umar seraya menyerahkan diri untuk diadili karena telah membunuh sesama muslim. Pengadilan pun digelar dan vonis pun dijatuhkan kepada orang tersebut berupa hukum qisas. Namun, sebelum hukuman diberlakukan, khalifah Umar bin Khaththab bertanya kepada terdakwa tentang permintaan terakhirnya. Si terdakwa pun berkata, “Izinkan saya pulang ke kampung halaman untuk berpamitan kepada sanak keluarga serta membayar hutang-hutang saya”. Khalifah umar pun mengabulkan permintaan terakhir si terdakwa karena dinilai masuk akal.Namun, ada satu hal yang menjadi pertimbangan. Dikarenakan tempat tinggal terdakwa terlalu jauh, maka sang Khalifah menginginkan adanya seorang penjamin bagi terdakwa untuk di qisas jika sekiranya nanti si terdakwa akan melarikan diri. Sesaat, si terdakwa menatap kerumunan orang-orang yang tengah menyaksikan prosesi pengadilan dirinya, namun ia akhirnya tertunduk sedih, karena mendapati bahwa ia tidak mempunyai seorang keluarga pun di kota ini.
    Sesaat suasana terlihat hening. Di tengah keheningan itu muncullah sosok seorang pemuda paruh baya, yang tidak lain adalah Abu dzar al Ghifari, seorang sahabat Rasulullah SAW, seraya berkata, “Saya yang akan menjadi penjamin orang ini”. Lalu, Abu dzar pun menanda tangani surat perjanjian penjamin dan si terdakwa diperbolehkan pulang ke kampung halamannya selama tujuh hari.
    Hari berganti hari hingga sampailah pada hari ketujuh kepulangan terdakwa ke kampung halamannya. Namun begitu, tidak terlihat sedikitpun tanda-tanda akan datangnya kembali si terdakwa untuk memenuhi hukumannya. Orang-orang mulai panik melihat keadaan ini. Tidak sedikit yang menangis karena melihat sahabat Abu dzar akan segera di eksekusi, meski ia sedikitpun tidak bersalah dan hanya sebagai orang yang menjamin terdakwa. Tidak sedikit pula yang kecewa terhadap terdakwa yang dinilai tidak mempunyai harga diri.
    Namun, tak lama kemudian terdengar suara dari kejauhan, dan terlihat sosok seorang laki-laki yang tengah berjalan dalam keadaan sempoyongan. Ternyata tidak lain orang itu adalah si terdakwa, yang terlihat lusuh juga keletihan. Karena si terdakwa sudah hadir kembali, maka sahabat Abu dzar pun dibebaskan. kemudian sang hakim bertanya kepada si terdakwa, kenapa ia tidak memilih untuk kabur saja dan melarikan diri dari jeratan hukuman, terlebih sudah ada orang yang menjaminnya.
    Si terdakwa pun berkata, “Benar, saya bisa saja melarikan diri dari hukuman ini, namun saya malu jika nanti di dalam sejarah islam terdapat seorang muslim yang ingkar janji untuk kepentingan dirinya dan tidak mau menjaga harga dirinya sebagai muslim yang bertanggung jawab” jawab si terdakwa. Saat pengakuan itu, ternyata 3 orang keluarga korban menyaksikan dan mendengarkannya. Mereka merasakan kejujuran dan ketulusan dari pengakuan si terdakwa.
    Mereka yang pada awalnya berharap hukuman yang setimpal bagi si terdakwa, malah berbalik mencabut tuntutannya dengan berkata, “Kami dari keluarga korban telah memaafkan orang ini” seraya menunjuk si terdakwa. Si hakim pun lalu bertanya, “Mengapa kalian memaafkan orang ini, sedangkan ia telah membunuh saudaramu?” Para keluarga korban pun menjawab, bahwa “Sebagai muslim, kami mempunyai harga diri. Kami malu, sekiranya nanti di dalam sejarah terdapat ada seorang muslim yang tidak mau memaafkan kesalahan saudaranya sesama muslim”.
    Setelah mendengar pengakuan keluarga korban, sang hakim pun kemudian bertanya kepada sahabat Abu dzar, kenapa ia sampai merelakan dirinya untuk menjadi penjamin bagi si terdakwa, seorang yang tidak ia kenal sama sekali. Sahabat Abu dzar pun menjawab, “Sebagai seorang muslim, saya malu jika nanti sejarah islam mencatat, bahwa dahulu ada seorang muslim yang sedang kesulitan dan meminta bantuan, namun tak ada seorang pun yang bersedia untuk meringankan bebannya dan meolongnya”.
    Subhanallah! Begitulah gambaran keindahan umat terdahulu. Begitu terlihat bahwasanya kaum muslimin saling menyayangi satu sama lain. Saling menutupi kesusahan, saling memaafkan, saling menutupi aib, dan saling menjaga harga diri demi keyakinan yang dianutnya. Begitu besar penjagaan mereka terhadap islam sebagai agamanya, hingga mereka menilai harga diri itu bukan lagi dilihat dari pangkat dan jabatan, bukan dari kesalahan-kesalahan saudaranya, namun mereka melihatnya dari rasa keimanan dan ketakwaannya kepada Allah SWT.
    Semoga kita bisa menarik intisari hikmah dan pelajaran dari kisah ini, untuk dapat kita teladani dan menjadi acuan dalam hidup dan kehidupan. Karena sesungguhnya, kaum muslimin adalah bersaudara..
    Wallahu a’lam




    (diperkaya dari buku “Di Hatinya Cuma Ada Cinta” karya Saikhul Hadi)

    The Virtues of Muharram and 'Aashooraa'

    Praise be to Allaah, the Lord of the Worlds, and peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, the Seal of the Prophets and Chief of the Messengers, and upon all his family and companions.

    Allah’s sacred month of Muharram is a blessed and important month. It is the first month of the Hijri calendar and is one of the four sacred months concerning which Allaah says (interpretation of the meaning):

    "Verily, the number of months with Allaah is twelve months (in a year), so it was ordained by Allaah on the Day when He created the heavens and the earth; of them, four are sacred. That is the right religion, so wrong not yourselves therein..." [al-Tawbah 9:36]

    Abu Bakrah (may Allaah be pleased with him) reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "The year is twelve months of which four are sacred, the three consecutive months of Dhu’l-Qa’dah, Dhu’l-Hijjah and Muharram, and Rajab Mudar which comes between Jumaada and Sha’baan." [Reported by al-Bukhaari, 2958]

    Muharram is so called because it is a sacred (muharram) month and to confirm its sanctity.

    Allaah’s words (interpretation of the meaning): "so wrong not yourselves therein..." mean do not wrong yourselves in these sacred months, because sin in these months is worse than in other months.

    It was reported that Ibn 'Abbaas said that this phrase (so wrong not yourselves therein...) referred to all the months, then these four were singled out and made sacred, so that sin in these months is more serious and good deeds bring a greater reward.

    Qutaadah said concerning this phrase (so wrong not yourselves therein...) that wrongdoing during the sacred months is more serious and more sinful that wrongdoing at any other time. Wrongdoing at any time is a serious matter, but Allaah gives more weight to whichever of His commands He will. Allaah has chosen certain ones of His creation. He has chosen from among the angels Messengers and from among mankind Messengers. He chose from among speech the remembrance of Him (dhikr). He chose from among the earth the mosques, from among the months Ramadaan and the sacred months, from among the days Friday and from among the nights Laylat al-Qadr, so venerate that which Allaah has told us to venerate. People of understanding and wisdom venerate the things that Allaah has told us to venerate. [Summarized from the Tafseer of Ibn Katheer, may Allaah have mercy on him. Tafseer of Surat al-Tawbah, aayah 36]

    The Virtue of observing more naafil fasts during Muharram.

    Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) said: "The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: 'The best of fasting after Ramadaan is fasting Allaah’s month of Muharram.’" [Reported by Muslim, 1982]

    The phrase "Allaah’s month", connecting the name of the month to the name of Allaah in a genitive grammatical structure, signifies the importance of the month. Al-Qaari said: "The apparent meaning is all of the month of Muharram." But it was proven that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) never fasted any whole month apart from Ramadan, so this hadeeth is probably meant to encourage increasing one’s fasting during Muharram, without meaning that one should fast for the entire month.

    It was reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to fast more in Sha’baan. It is likely that the virtue of Muharram was not revealed to him until the end of his life, before he was able to fast during this month. [Sharh al-Nawawi 'ala Saheeh Muslim]

    Allaah chooses whatever times and places He wills

    Al-'Izz ibn 'Abd al-Salaam (may Allaah have mercy on him) said: "Times and places may be given preferred status in two ways, either temporal or religious/spiritual. With regard to the latter, this is because Allaah bestows His generosity on His slaves at those times or in those places, by giving a greater reward for deeds done, such as giving a greater reward for fasting in Ramadaan than for fasting at all other times, and also on the day of 'Aashooraa’, the virtue of which is due to Allaah’s generosity and kindness towards His slaves on that day..." [Qawaa’id al-Ahkaam, 1/38]

    'Aashooraa’ in History

    Ibn 'Abbaas (may Allaah be pleased with him) said: "The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) came to Madeenah and saw the Jews fasting on the day of 'Aashooraa’. He said, 'What is this?’ They said, 'This is a righteous day, it is the day when Allaah saved the Children of Israel from their enemies, so Moosa fasted on this day.’ He said, 'We have more right to Moosa than you,’ so he fasted on that day and commanded (the Muslims) to fast on that day." [Reported by al-Bukhaari, 1865]

    "This is a righteous day" – in a report narrated by Muslim, (the Jews said:) "This is a great day, on which Allaah saved Moosa and his people, and drowned Pharaoh and his people."

    "Moosa fasted on this day" – a report narrated by Muslim adds: "... in thanksgiving to Allaah, so we fast on this day."

    According to a report narrated by al-Bukhaari: "...so we fast on this day to venerate it."

    A version narrated by Imaam Ahmad adds: "This is the day on which the Ark settled on Mount Joodi, so Nooh fasted this day in thanksgiving."

    "and commanded (the Muslims) to fast on that day" – according to another report also narrated by al-Bukhaari: "He said to his Companions: 'You have more right to Moosa than they do, so fast on that day."

    The practice of fasting on 'Aashooraa’ was known even in the days of Jaahiliyyah, before the Prophet’s mission. It was reported that 'Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) said: "The people of Jaahiliyyah used to fast on that day..."

    Al-Qurtubi said: "Perhaps Quraysh used to fast on that day on the basis of some past law, such as that of Ibraaheem, upon whom be peace."

    It was also reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to fast on 'Aashooraa’ in Makkah, before he migrated to Madeenah. When he migrated to Madeenah, he found the Jews celebrating this day, so he asked them why, and they replied as described in the hadeeth quoted above. He commanded the Muslims to be different from the Jews, who took it as a festival, as was reported in the hadeeth of Abu Moosa (may Allaah be pleased with him), who said: "The Jews used to take the day of 'Aashooraa’ as a festival. [according to a report narrated by Muslim: the day of 'Aashooraa’ was venerated by the Jews, who took it as a festival. According to another report also narrated by Muslim: the people of Khaybar (the Jews) used to take it as a festival and their women would wear their jewellery and symbols on that day] The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: 'So you (Muslims) should fast on that day.’" [Reported by al-Bukhaari] Apparently the motive for commanding the Muslims to fast on this day was the desire to be different from the Jews, so that the Muslims would fast when the Jews did not, because people do not fast on a day of celebration. [Summarized from the words of al-Haafiz Ibn Hajar – may Allaah have mercy on him – in Fath al-Baari Sharh 'ala Saheeh al-Bukhaari]

    Fasting on 'Aashooraa’ was a gradual step in the process of introducing fasting as a prescribed obligation in Islam. Fasting appeared in three forms. When the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) came to Madeenah, he told the Muslims to fast on three days of every month and on the day of 'Aashooraa’, then Allaah made fasting obligatory when He said (interpretation of the meaning): "... observing the fasting is prescribed for you..." [al-Baqarah 2:183] [Ahkaam al-Qur’aan by al-Jassas, part 1]

    The obligation was transferred from the fast of 'Aashooraa’ to the fast of Ramadaan, and this one of the proofs in the field of Usool al-Fiqh that it is possible to abrogate a lighter duty in favour of a heavier duty.

    Before the obligation of fasting 'Aashooraa’ was abrogated, fasting on this day was obligatory, as can be seen from the clear command to observe this fast. Then it was further confirmed later on, then reaffirmed by making it a general command addressed to everybody, and once again by instructing mothers not to breastfeed their infants during this fast. It was reported from Ibn Mas’ood that when fasting Ramadaan was made obligatory, the obligation to fast 'Aashooraa’ was lifted, i.e., it was no longer obligatory to fast on this day, but it is still desirable (mustahabb).

    The virtues of fasting 'Aashooraa’

    Ibn 'Abbaas (may Allaah be pleased with them both) said: "I never saw the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) so keen to fast any day and give it priority over any other than this day, the day of 'Aashooraa’, and this month, meaning Ramadaan." [Reported by al-Bukhaari, 1867]

    The meaning of his being keen was that he intended to fast on that day in the hope of earning the reward for doing so.

    The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "For fasting the day of 'Aashooraa’, I hope that Allaah will accept it as expiation for the year that went before." [Reported by Muslim, 1976] This is from the bounty of Allaah towards us: for fasting one day He gives us expiation for the sins of a whole year. And Allaah is the Owner of Great Bounty.

    Which day is 'Aashooraa’?

    Al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said: " 'Aashooraa’ and Taasoo’aa’ are two elongated names (the vowels are elongated) as is stated in books on the Arabic language. Our companions said: 'Aashooraa’ is the tenth day of Muharram and Taasoo’aa’ is the ninth day. This is our opinion, and that of the majority of scholars. This is the apparent meaning of the ahaadeeth and is what we understand from the general wording. It is also what is usually understood by scholars of the language." [al-Majmoo’]

    'Aashooraa’ is an Islamic name that was not known at the time of Jaahiliyyah. [Kashshaaf al-Qinaa’, part 2, Sawm Muharram]

    Ibn Qudaamah (may Allaah have mercy on him) said:

    'Aashooraa’ is the tenth day of Muharram. This is the opinion of Sa’eed ibn al-Musayyib and al-Hasan. It was what was reported by Ibn 'Abbaas, who said: 'The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) commanded us to fast 'Aashooraa’, the tenth day of Muharram.’ ]Reported by al-Tirmidhi, who said, a saheeh hasan hadeeth] It was reported that Ibn 'Abbaas said: 'The ninth,’ and reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to fast the ninth. [Reported by Muslim]. 'Ataa’ reported that he said, 'Fast the ninth and the tenth, and do not be like the Jews.’ If this is understood, we can say on this basis that it is mustahabb (encouraged) to fast on the ninth and the tenth, for that reason. This is what Ahmad said, and it is the opinion of Ishaaq.

    It is mustahabb (encouraged) to fast Taasoo’aa’ with 'Aashooraa’

    'Abd-Allaah ibn 'Abbaas (may Allaah be pleased with them both) said: "When the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) fasted on 'Aashooraa’ and commanded the Muslims to fast as well, they said, 'O Messenger of Allaah, it is a day that is venerated by the Jews and Christians.’ The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, 'If I live to see the next year, in sha Allaah, we will fast on the ninth day too.’ But it so happened that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) passed away before the next year came." [Reported by Muslim, 1916]

    Al-Shaafa'i and his companions, Ahmad, Ishaaq and others said: "It is mustahabb to fast on both the ninth and tenth days, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) fasted on the tenth, and intended to fast on the ninth."

    On this basis it may be said that there are varying degrees of fasting 'Aashooraa’, the least of which is to fast only on the tenth and the best of which is to fast the ninth as well. The more one fasts in Muharram, the better it is.

    The reason why it is mustahabb to fast on Taasoo’aa’

    Al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said: "The scholars – our companions and others – mentioned several reasons why it is mustahabb to fast on Taasoo’aa’:

    • the intention behind it is to be different from the Jews, who only venerate the tenth day. This opinion was reported from Ibn 'Abbaas...
    • the intention is to add another day’s fast to 'Aashooraa’. This is akin to the prohibition on fasting a Friday by itself, as was mentioned by al-Khattaabi and others.

    "To be on the safe side and make sure that one fasts on the tenth, in case there is some error in sighting the crescent moon at the beginning of Muharram and the ninth is in fact the tenth."

    The strongest of these reasons is being different from the People of the Book. Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) said: "The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade imitating the People of the Book in many ahaadeeth, for example, his words concerning 'Aashooraa’: 'If I live until the next year, I will certainly fast on the ninth day.’" [al-Fataawa al-Kubra, part 6, Sadd al-Dharaa’i’ al-Mufdiyah ila’l-Mahaarim]

    Ibn Hajar (may Allaah be pleased with him) said in his commentary on the hadeeth "If I live until the next year, I will certainly fast on the ninth day": "What he meant by fasting on the ninth day was probably not that he would limit himself to that day, but would add it to the tenth, either to be on the safe side or to be different from the Jews and Christians, which is more likely. This is also what we can understand from some of the reports narrated by Muslim." [Fath, 4/245]

    Ruling on fasting only on the day of 'Aashooraa’

    Shaykh al-Islam said: "Fasting on the day of 'Aashoraa’ is an expiation for a year, and it is not makrooh to fast only that day..." [al-Fataawa al-Kubra, part 5] In Tuhfat al-Muhtaaj by Ibn Hajar al-Haytami, it says: "There is nothing wrong with fasting only on 'Aashooraa’." [part 3, Baab Sawm al-Tatawwu’]

    Fasting on 'Aashooraa’ even if it is a Saturday or a Friday

    Al-Tahhaawi (may Allaah have mercy on him) said: "The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) allowed us to fast on 'Aashooraa’ and urged us to do so. He did not say that if it falls on a Saturday we should not fast. This is evidence that all days of the week are included in this. In our view – and Allaah knows best – it could be the case that even if this is true (that it is not allowed to fast on Saturdays), it is so that we do not venerate this day and refrain from food, drink and intercourse, as the Jews do. As for the one who fasts on a Saturday without intending to venerate it, and does not do so because the Jews regard it as blessed, then this is not makrooh..." [Mushkil al-Aathaar, part 2, Baab Sawm Yawm al-Sabt]

    The author of al-Minhaaj said: "It is disliked (makrooh) to fast on a Friday alone..." But it is no longer makrooh if you add another day to it, as mentioned in the saheeh report to that effect. A person may fast on a Friday if it coincides with his habitual fast, or he is fasting in fulfilment of a vow, or he is making up an obligatory fast that he has missed, as was stated in a saheeh report.

    Al-Shaarih said in Tuhfat al-Muhtaaj:

    "If it coincides with his habitual fast" – i.e., such as if he fasts alternate days, and a day that he fasts happens to be a Friday.

    "If he is fasting in fulfilment of a vow, etc." – this also applies to fasting on days prescribed in sharee’ah, such as 'Aashooraa’ or 'Arafaah. [Tuhfat al-Muhtaaj, part 3, Baab Sawm al-Tatawwu’]

    Al-Bahooti (may Allaah have mercy on him) said: "It is makrooh to deliberately single out a Saturday for fasting, because of the hadeeth of 'Abd-Allaah ibn Bishr, who reported from his sister: 'Do not fast on Saturdays except in the case of obligatory fasts’ [Reported by Ahmad with a jayyid isnaad and by al-Haakim, who said: according to the conditions of al-Bukhaari], and because it is a day that is venerated by the Jews, so singling it out for fasting means being like them... except when a Friday or Saturday coincides with a day when Muslims habitually fast, such as when it coincides with the day of 'Arafaah or the day of 'Aashooraa’, and a person has the habit of fasting on these days, in which case it is not makrooh, because a person’s habit carries some weight." [Kashshaaf al-Qinaa’, part 2, Baab Sawm al-Tatawwu’]

    What should be done if there is confusion about the beginning of the month?

    Ahmad said: "If there is confusion about the beginning of the month, one should fast for three days, to be sure of fasting on the ninth and tenth days." [al-Mughni by Ibn Qudaamah, part 3 – al-Siyaam – Siyaam 'Aashooraa’]

    If a person does not know when Muharram began, and he wants to be sure of fasting on the tenth, he should assume that Dhoo’l-Hijjah was thirty days – as is the usual rule – and should fast on the ninth and tenth. Whoever wants to be sure of fasting the ninth as well should fast the eight, ninth and tenth (then if Dhoo’l-Hijjah was twenty-nine days, he can be sure of having fasted Taasoo’aa’ and 'Aashooraa’).

    But given that fasting on 'Aashooraa’ is mustahabb rather than waajib, people are not commanded to look for the crescent of the new moon of Muharram as they are to do in the case of Ramadaan and Shawwaal.

    Fasting 'Aashooraa’ – for what does it offer expiation?

    Imaam al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said:

    "It expiates for all minor sins, i.e., it brings forgiveness of all sins except major sins."

    Then he said (may Allaah have mercy on him):

    "Fasting the day of 'Arafaah expiates for two years, and the day of 'Aashooraa’ expiates for one year. If when a person says 'Aameen’ it coincides with the 'Aameen’ of the angels, he will be forgiven all his previous sins... Each one of the things that we have mentioned will bring expiation. If there are minor sins for which expiation is needed, expiation for them will be accepted; if there are no minor sins or major sins, good deeds will be added to his account and he will be raised in status... If he had committed major sins but no minor sins, we hope that his major sins will be reduced." [al-Majmoo’ Sharh al-Muhadhdhab, part 6, Sawm Yawm 'Arafaah]

    Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) said: "Tahaarah, salaah, and fasting in Ramadaan, on the day of 'Arafaah and on 'Aashooraa’ expiate for minor sins only." [al-Fataawa al-Kubra, part 5]

    Not relying too much on the reward for fasting

    Some people who are deceived rely too much on things like fasting on 'Aashooraa’ or the day of 'Arafaah, to the extent that some of them say, "Fasting on 'Aashooraa’ will expiate for the sins of the whole year, and fasting on the day of 'Arafaah will bring extra rewards."

    Ibn al-Qayyim said: This misguided person does not know that fasting in Ramadaan and praying five times a day are much more important than fasting on the day of 'Arafaah and 'Aashooraa’, and that they expiate for the sins between one Ramadaan and the next, or between one Friday and the next, so long as one avoids major sins. But they cannot expiate for minor sins unless one also avoids major sins; when the two things are put together, they have the strength to expiate for minor sins. Among those deceived people may be one who thinks that his good deeds are more than his sins, because he does not pay attention to his bad deeds or check on his sins, but if he does a good deed he remembers it and relies on it. This is like the one who seeks Allaah’s forgiveness with his tongue (i.e., by words only), and glorifies Allaah by saying "Subhaan Allaah" one hundred times a day, then he backbites about the Muslims and slanders their honour, and speaks all day long about things that are not pleasing to Allaah. This person is always thinking about the virtues of his tasbeehaat (saying "Subhaan Allaah") and tahleelaat (saying "Laa ilaaha ill-Allaah") but he pays no attention to what has been reported concerning those who backbite, tell lies and slander others, or commit other sins of the tongue. They are completely deceived. [al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah, part 31, Ghuroor]

    Fasting 'Aashooraa’ when one still has days to make up from Ramadaan

    The fuqahaa’ differed concerning the ruling on observing voluntary fasts before a person has made up days that he or she did not fast in Ramadaan. The Hanafis said that it is permissible to observe voluntary fasts before making up days from Ramadaan, and it is not makrooh to do so, because the missed days do not have to be made up straight away. The Maalikis and Shaafa’is said that it is permissible but is makrooh, because it means that one is delaying something obligatory. Al-Dusooqi said: "It is makrooh to observe a voluntary fast when one still has to make up an obligatory fast, such as a fast in fulfilment of a vow, or a missed obligatory fast, or a fast done as an act of expiation (kafaarah), whether the voluntary fast which is being given priority over an obligatory fast is something confirmed in sharee’ah or not, such as 'Aashooraa’ and the ninth of Dhoo’l-Hijjah, according to the most correct opinion." The Hanbalis said that it is haraam to observe a voluntary fast before making up any fasts missed in Ramadaan, and that a voluntary fast in such cases does not count, even if there is plenty of time to make up the obligatory fast. So a person must give priority to the obligatory fasts until he has made them up.. [al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah, part 28, Sawm al-tatawwu’]

    Muslims must hasten to make up any missed fasts after Ramadaan, so that they will be able to fast 'Arafaah and 'Aashooraa’ without any problem. If a person fasts 'Arafaah and 'Aashooraa’ with the intention from the night before of making up for a missed fast, this will be good enough to make up what he has missed, for the bounty of Allaah is great.

    Bid’ahs common on 'Aashooraa’

    Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) was asked about the things that people do on 'Aashooraa’, such as wearing kohl, taking a bath (ghusl), wearing henna, shaking hands with one another, cooking grains (huboob), showing happiness and so on. Was any of this reported from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) in a saheeh hadeeth, or not? If nothing to that effect was reported in a saheeh hadeeth, is doing these things bid’ah, or not? Is there any basis for what the other group do, such as grieving and mourning, going without anything to drink, eulogizing and wailing, reciting in a crazy manner, and rending their garments?

    His reply was:

    "Praise be to Allaah, the Lord of the Worlds. Nothing to that effect has been reported in any saheeh hadeeth from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) or from his Companions. None of the imaams of the Muslims encouraged or recommended such things, neither the four imaams, nor any others. No reliable scholars have narrated anything like this, neither from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), nor from the Sahaabah, nor from the Taabi’een; neither in any saheeh report or in a da’eef (weak) report; neither in the books of Saheeh, nor in al-Sunan, nor in the Musnads. No hadeeth of this nature was known during the best centuries, but some of the later narrators reported ahaadeeth like the one which says, 'Whoever puts kohl in his eyes on the day of 'Aashooraa’ will not suffer from eye disease in that year, and whoever takes a bath (does ghusl) on the day of 'Aashooraa’ will not get sick in that year,' and so on. They also reported a fabricated hadeeth that is falsely attributed to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), which says, 'Whoever is generous to his family on the day of 'Aashooraa’, Allaah will be generous to him for the rest of the year.' Reporting all of this from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) is tantamount to lying."

    Then he (Ibn Taymiyah) discussed in brief the tribulations that had occurred in the early days of this ummah and the killing of al-Husayn (may Allaah be pleased with him), and what the various sects had done because of this. Then he said:

    "An ignorant, wrongful group – who were either heretics and hypocrites, or misguided and misled – made a show of allegiance to him and the members of his household, so they took the day of 'Aashooraa’ as a day of mourning and wailing, in which they openly displayed the rituals of jaahiliyyah such as slapping their cheeks and rending their garments, grieving in the manner of the jaahiliyyah... The Shaytaan made this attractive to those who are misled, so they took the day of 'Aashooraa’ as an occasion of mourning, when they grieve and wail, recite poems of grief and tell stories filled with lies."

    "Whatever truth there may be in these stories serves no purpose other than the renewal of their grief and sectarian feeling, and the stirring up of hatred and hostility among the Muslims, which they do by cursing those who came before them... The evil and harm that they do to the Muslims cannot be enumerated by any man, no matter how eloquent he is. Some others – either Naasibis who oppose and have enmity towards al-Husayn and his family or ignorant people who try to fight evil with evil, corruption with corruption, lies with lies and bid’ah with bid’ah – opposed them by fabricating reports in favour of making the day of 'Aashooraa’ a day of celebration, by wearing kohl and henna, spending money on one's children, cooking special dishes and other things that are done on Eids and special occasions. These people took the day of 'Aashooraa’ as a festival like Eid, whereas the others took it as a day of mourning. Both are wrong, and both go against the Sunnah, even though the other group (those who take it as a day of mourning) are worse in intention and more ignorant and more plainly wrong... Neither the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) nor his successors (the khulafa’ al-raashidoon) did any of these things on the day of 'Aashooraa’, they neither made it a day of mourning nor a day of celebration..."

    "As for the other things, such as cooking special dishes with or without grains, or wearing new clothes, or spending money on one’s family, or buying the year’s supplies on that day, or doing special acts of worship such as special prayers or deliberately slaughtering an animal on that day, or saving some of the meat of the sacrifice to cook with grains, or wearing kohl and henna, or taking a bath (ghusl), or shaking hands with one another, or visiting one another, or visiting the mosques and mashhads (shrines) and so on... all of this is reprehensible bid’ah and is wrong. None of it has anything to do with the Sunnah of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) or the way of the Khulafa’ al-Raashidoon. It was not approved of by any of the imaams of the Muslims, not Maalik, not al-Thawri, not al-Layth ibn Sa’d, not Abu Haneefah, not al-Oozaa’i, not al-Shaafa'i, not Ahmad ibn Hanbal, not Ishaaq ibn Raahwayh, not any of the imaams and scholars of the Muslims." [al-Fataawa al-Kubra by Ibn Taymiyah]

    Ibn al-Haaj (may Allaah have mercy on him) mentioned that one of the bid’ahs on 'Aashooraa’ was deliberately paying zakaat on this day, late or early, or slaughtering a chicken just for this occasion, or – in the case of women – using henna. [al-Madkhal, part 1, Yawm 'Aashooraa’]

    We ask Allaah to make us followers of the Sunnah of His Noble Prophet, to make us live in Islam and die in a state of faith. May He help us to do that which He loves and which pleases Him. We ask Him to help us to remember Him and be thankful to Him, to worship Him properly and to accept our good deeds. May He make us of those who are pious and fear Him. May Allaah bless our Prophet Muhammad and all his family and companions.


    Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

    Islam-QA.com